2021 Spalato

Chi “Vespa” mangia le mele

Kakve veze imaju Vespa, jabuka, marketing i lingvistika? Pročitajte u ovom tekstu.

Vespa je simbol talijanske kreativnosti i romantike. Od samog početka osvaja ljubitelje vozila na dva kotača i postala je sinonim za slobodu, veselje, druženje s prijateljima i dragim osobama. Prva Vespa proizvedena je 1946. godine, a dizajnirali su je Enrico Piaggio, sin vlasnika tvornice i Corradino D’Ascanio, zrakoplovni inženjer.

Nemam namjeru pisati o tome koliko ih je proizvedeno i prodano do sada ili koliko je različitih modela Vespe dizajnirano. To možete lako saznati. Ono što je nama kao strancima manje poznato je kontroverzna reklama za Vespu iz šezdesetih godina 20. stoljeća. U duhu kulturne revolucije mladih u Italiji (od 1968. do 1977.) Piaggio je 1969. lansirao reklamnu kampanju kako bi se obratio mladima i privukao ih kao kupce Vespe. Najslavniji slogan bio je “Chi Vespa mangia le mele” koji je razvio novi oblik govora obraćajući se mladima na njihov način. Slogan je sintaktički pogrešan – tko Vespa jede jabuke. Ako ga promotrimo malo bolje, riječ Vespa može biti 3. lice prezenta izmišljenog glagola “vespare” (vespirati, biti na Vespi, voziti Vespu) pa bi onda prijevod bio – tko vespira (tko vozi Vespu) jede jabuke. Riječ Vespa napisana je u sloganu velikim slovom pa se dizajner Gilberto Filippetti poigrao ne samo sintaktički, nego i vizualno. Filippetti je izjavio da nije mogao vjerovati da je Piaggio na natječaju izabrao njegov dizajn jer je šef marketinga tada imao preko 70 godina.

Kakve veze imaju jabuke s Vespom? Tih godina mladi su često koristili izraze poput “vado a vespare a Rimini” (idem voziti Vespu u Rimini), ne misleći pritom na vožnju Vespe, nego na intimno druženje s dragom osobom. Filippetti je izabrao jabuku jer je ona simbol grijeha, a mladi, koji su tih godina bili buntovnici, su se lako poistovjetili s tim! Još jedna zanimljivost. U Americi se slogan nikako nije mogao prevesti pa je naziv kampanje bio “Možda vaš drugi automobil ne bi trebao biti automobil”. Vespizzatevi ragazzi!

Photo: terredeccellenza.com, elogioallavespa.it

Podijeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp
Open chat